Vanliga frågor

Cirkus

Praktiskt

Får jag ta med mig min väska?

Den 1 november 2023 beslutade Polismyndigheten om väskförbud vid större evenemang i Sverige. Nedan finns information om hur detta påverkar ert besök hos oss på Cirkus.

Små väskor, mindre än 20x30 cm – i storlek som ett A4-papper – får du ta med dig in i salongen.
Större väskor ser vi helst att du lämnar hemma. Behöver du ha med en större väska, måste den lämnas in i Cirkus bemannade garderob mot ordinarie kostnad.
I enlighet med Polismyndighetens bestämmelser gör vi undantag för barns skötväskor samt väskor som behövs av medicinska skäl.
Kontroll av väskor och visitering kan förekomma, kom därför i god tid till Cirkus innan evenemanget.
En enskild arrangör på någon av Cirkus scener, kan fatta eget beslut om att totalt väskförbud ska gälla, vilket innebär att ingen form av väska eller påse får medtas till Cirkus, oavsett storlek. Vilka evenemang detta gäller hittar ni på denna sida som uppdateras löpande. De biljettköpare som berörs av det totala väskförbudet får även information två dagar innan genomförandet av evenemanget till den mejladress som användes i samband med biljettköpet.

Bedömningar av behovet för säkerhetsarbetet vid respektive evenemang i samråd med våra arrangörer görs fortsatt kontinuerligt.

Hur tar jag mig till och från Cirkus?

Smidigaste sättet att ta sig till och från Cirkus är att åka kollektivt. Både Djurgårdsfärjan linje 82spårvagnslinje 7 och busslinje 67 stannar nära Cirkus. Åker ni spårvagn eller buss går ni av vid Skansen och om ni åker båt går ni av vid Allmänna Gränd. Mer information och reseplanerare finns på SL:s hemsida sl.se/. 

Var parkerar jag min bil?

Vi rekommenderar er i första hand att åka kollektivt till Cirkus med anledning av att parkeringsmöjligheterna på Djurgården är begränsade. 

Utanför Cirkus Restaurang finns en parkering med cirka 20 platser och under Hasselbacken finns det ett parkeringsgarage med ca 100 platser. Dessa är däremot inte reserverade till Cirkus besökare. 

Under vissa perioder stängs Djurgårdsbron av för biltrafik, mer information finns på Royal Djurgårdens hemsida royaldjurgarden.se/vanliga-fragor/.

Djurgårdsbrons avstängningstider

Mellan perioden 20 april – 15 september 2024 stängs infarten till Djurgården via Djurgårdsbron följande tider: Lördagar, söndagar och helgdagar kl. 10.00-17.00.

Avstängningen gäller från skylten vid Djurgårdsbron i riktning in mot Djurgården. En kontrollstation, ”bommen”, finns lite längre in på vägen. Avstängningen gäller inte för bussar, taxi eller fordon med giltigt handikapptillstånd, inte heller för bilar med passertillstånd.

Hur lång är showen?

Eventuell information om showens längd finns på respektive evenemangssida, cirkus.se/sv/events/ 

Vilka betalmedel tar ni emot?

Cirkus är en helt kontantfri anläggning, vi tar enbart emot kortbetalningar. Det är säkrare och mer effektivt både för er som gäster och för vår personal. 

Jag har glömt något hos er, hur gör jag?

Om ni har tappat något hos oss mejlar ni till foaje@cirkus.se och beskriver vad ni tappat, var ni befann er, vilken plats ni hade och vilket evenemang ni besökte. 

Biljettfrågor

Hur kommer jag i kontakt med er gällande min bokning?

Vår biljettkassa nås enklast via mejl tickets@cirkus.se. Vi besvarar alltid samtliga mejl så fort vi kan men beroende på hur belastningen ser ut kan det i vissa fall, vid högre belastning, ta ett par dagar innan svaret når dig. Du kan även ringa vår biljettkassa via telefonnr 08-660 10 20 på onsdagar kl 09:30-16:30 samt när vi har event på Cirkus Arena. Vi ber er att alltid ha bokningsnumret på era biljetter bifogat eller tillhands när ni kontaktar oss!

Hur hittar jag mitt bokningsnummer?

Bokningsnumret finns både i bokningsbekräftelsen och på era biljetter. Det börjar oftast på 0 eller 3 och består av åtta eller nio siffror.

Min föreställning har flyttats, kan jag använda min gamla biljett för inträde det nya datumet?

Ja, er originalbiljett med det gamla datumet gäller för inpassering även det nya datumet. Ni kan alltid logga in på www.ticketmaster.se för att se era biljetter med korrekt datum och vid behov även skriva ut dem på nytt 

Måste man ha med sig en fysisk biljett eller går det bra att visa biljetten i telefonen?

Det går lika bra att visa upp en mobilbiljett som en pappersbiljett vid inpassering, vi scannar QR-koden på biljetten. Bokningsbekräftelsen är inte giltig för inpassering. Ni kan alltid logga in på www.ticketmaster.se eller i Ticketmasters app för att se eller visa upp era biljetter och vid behov även skriva ut dem. 

Kan jag återlösa min biljett?

Köpt biljett återlöses ej och byten kan enbart göras om arrangören godkänner det. Vid inställt evenemang återköps biljetten på uppdrag av arrangören. Mer information om återköpet anges i regel i det mejl som vi skickar till samtliga biljettköpare via den mejladress som angetts i samband med biljettköp. Serviceavgiften och porto återbetalas ej i något fall. 

Vad som gäller vid ett flyttat evenemang varierar, information gällande detta finns i regel i det mejl vi skickar till samtliga biljettköpare via den mejladress som angetts i samband med biljettköpet i samband med en eventuell flytt.  

Vart hittar jag salongsplanen?

Salongsplanerna finns på respektive evenemangs sida samt på cirkus.se/sv/infor-ditt-besok/ 

Hur gör jag en gruppbokning?

För gruppbokning av biljetter för fler än 15 gäster, vänligen skicka er förfrågan till oss på tickets@cirkus.se och skriv "Gruppbokning" i ämnesraden. 

Biljetter i andra hand

I Sverige är det inte förbjudet att köpa eller sälja biljetter i andra hand men det innebär ofta fler risker då det inte finns någon garanti för att biljetterna är äkta. Det kan även vara garantier som uteblir såsom information inför eventet eller att om eventet blir inställt finns en risk för att man inte får några pengar tillbaka.

Vi vill samtidigt göra dig som konsument uppmärksam på att inte köpa biljetter från andrahandssajter som Viagogo, Onewayticket, Evenemagsbiljetter, Biljett24, BiljettNu mfl eller privatpersoner du inte känner väldigt väl såsom nära anhörig eller vän då det inte finns möjlighet för oss eller arrangören att garantera eller kontrollera om biljetterna är äkta. Handla därför alltid från den officiella biljettleverantören, i Cirkus fall via ticketmaster.se, cirkus.se eller på plats i Cirkus biljettkassa. Även om biljetterna finns i vårt bokningssystem kan vi tyvärr inte garantera att de är giltiga om du köpt dem i andra hand eftersom det inte finns något sätt för oss att kontrollera om kopior gjorts på samma biljetter. Om så är fallet kommer endast den första gästen som kommer till arenan att kunna utnyttja biljetterna.

Cirkus och Ticketmaster avråder starkt sina kunder att köpa biljetter i andra hand.

Tillgänglighet

Har ni hörselförstärkning?

Både Cirkus och Nya Cirkus har hörselförstärkning. Mottagare för denna kvitteras ut i garderoben innan showen med legitimation som pant. 

Har ni rullstolsplatser?

Både Cirkus och Nya Cirkus har specifika rullstolsplatser, dessa går inte att boka online. Rullstolsbiljett inkluderar en fri ledsagare. Rullstolsplats bokas via Ticketmasters tillgänglighetslinje 0776 -70 77 77 (öppet vardagar 09.00-11.00) eller via Cirkus biljettkassa, tickets@cirkus.se 

Finns det handikappptoaletter?

Det finns handikappanpassade toaletter i nedre foajén som är gemensam för båda scenerna. Hiss för att komma till nedre foajén finns till vänster om huvudentrén, förbi foajébaren.  

Finns det hiss?

Den enda hissen som finns i våra lokaler är hissen som går mellan entréplanet och det nedre planet i foajén, i övrigt saknar våra lokaler hiss.

Det innebär att det oftast krävs trappor för att ni ska kunna ta er till era platser i salongen. Om ni har svårt för att gå i trappor rekommenderar vi därför att ni alltid tar kontakt med oss via tickets@cirkus.se innan bokning av biljetterna för att vi ska kunna hjälpa er med lämpliga platser.  

Kan jag ta med mig min rullstol/rullator in i salongen?

Självklart går det bra att ta med rullstolen in i salongen om ni bokat rullstolsplatser. 

För övriga platser i salongen kan hjälpmedlet tas med in i salongen vid inpassering, sedan måste det förvaras utanför salongen på grund av säkerhetsskäl. Våra foajévärdar hjälper er gärna med detta, tveka inte att ta kontakt med oss på plats.  

Trappor i salongerna

I båda våra salonger förekommer trappor. Kontakta oss gärna vid funderingar och frågor.

Åldersgräns, barn & spädbarn

Har showen en åldersgräns?

På konserter och shower med hög ljudvolym gäller 13 år som åldersgräns i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.  

Åldersgränsen gäller även i målsmans sällskap då avsikten med Folkhälsomyndighetens allmänna råd är att skydda hörseln hos alla barn – oavsett om de har föräldrar som är medvetna om hur man skyddar sig mot höga ljud eller inte.  

Undantag görs vid evenemang speciellt riktade till barn där ljudnivån anpassats. Det förekommer även andra, högre åldersgränser på vissa evenemang.  

Mer information om aktuell åldersgräns finns på respektive evenemangssida, cirkus.se/sv/events/. 

Får jag ta med mig ett spädbarn på showen?

Med hänsyn till vår publik och ensemble har vi en generell åldersgräns på 5 år för våra evenemang. Det är inte tillåtet att ta med sig ett spädbarn eller barn under fem år, oavsett om de använder hörselkåpor. Detta i syfte att skydda barnens hörsel. Undantag görs för de shower som riktar sig specifikt till barn.  

På grund av brandföreskrifter måste alla besökare, oavsett ålder, ha en egen biljett.  

Kan jag ta med mig barnvagn?

Med anledning av platsbrist rekommenderar vi att ni lämnar vagnen hemma. Barnvagnar får ej medtas in i salongen på grund av brandföreskrifter. 

Restaurang

Behöver jag boka bord om jag redan har köpt en menybiljett?

Nej, då behöver ni inte boka bord, det bokas per automatik när ni köpen menybiljett. 

Vilken tid ska jag komma?

Showmenyn serveras 2,5h innan showstart.

Måste man komma till tiden som står på biljetten, vi hinner inte det?

Ni måste inte komma exakt 2,5h innan föreställningen börjar men vi rekommenderar att ni är på plats minst 2 timmar innan showen börjar för att äta i lugn och ro.

Måste man välja showmenyn om jag bokar bord hos er?

Nej, det måste ni inte. Det går bra att välja fritt från à la carte-menyn om ni inte redan har köpt en menybiljett. 

Hur gör jag för att boka bord?

Bordsbokning sker via vår hemsida, cirkus.se/sv/restaurang/.

Jag har försökt boka bord på hemsidan, men det går inte?

Om ni inte lyckas boka bord via hemsidan kan det vara fullt, men alla bord är inte bokningsbara online. Mejla oss gärna på restaurang@cirkus.se så återkommer vi så snart som möjligt.  

Sittningstiderna släpps upp allt eftersom, om ni försöker boka bord till ett evenemang långt fram i tiden men inte lyckats kan det vara så att den dagen inte öppnats upp än, försök igen lite längre fram istället.  

Vi har köpt menybiljett i flera olika omgångar och vill gärna sitta tillsammans, går det?

Har ni köpt biljetterna i samma namn och mejladress/telefonnummer kommer ni per automatik få sitta ihop i restaurangen/salongen under middagen. Om ni bokat i olika namn eller mejladresser/telefonnummer kan ni ta kontakt med oss via info@cirkus.se så ser vi om det går att ordna utifrån förutsättningarna just ert datum.  

Jag är i behov av specialkost på grund av allergier, hur gör jag?

Mejla oss på info@cirkus.se tillsammans med ert bokningsnummer senast 7 dagar innan evenemanget så gör vi en notering om detta. 

Hittade du inte svaret på din fråga?

Om du inte hittade svaret på din fråga så kontakta oss så hjälper vi dig!

Book a table